Het reservewiel is een van de belangrijkste uitrustingsstukken voor de verkeersveiligheid; het is bedoeld om een lekke of beschadigde band te vervangen. Het bevindt zich doorgaans in de kofferbak of onder het voertuig. Afhankelijk van het model kan er een volledig wiel aanwezig zijn, zoals de andere wielen van uw auto. Er kan ook een kleinere versie zijn, een ‘thuiskomertje’, bedoeld als noodoplossing voor korte afstanden.
Het complete reservewiel is identiek aan de andere wielen van het voertuig. Het heeft een velg en een band met dezelfde afmetingen. Hiermee kunt u een lek wiel vervangen zonder bijzondere beperkingen, noch qua snelheid, noch qua afgelegde afstand.
Verwar het complete reservewiel niet met een losse reserveband. Een losse reserveband is alleen de band, zonder velg. Hij kan dus niet meteen worden gebruikt na een lek, want hij moet eerst op een passende velg worden gemonteerd, opgepompt en uitgebalanceerd.
Voordelen van het complete reservewiel
Het complete reservewiel biedt verschillende voordelen:
Voor automobilisten die lange afstanden afleggen of in landelijke gebieden rijden, blijft dit de meest betrouwbare oplossing.
Nadelen van het complete reservewiel
Ondanks de voordelen zijn er ook beperkingen:
Onze veiligheidstips
Een wiel wisselen is niet moeilijk, maar vraagt om enige methode:
Het is aan te raden om snel naar een professional te gaan om de beschadigde band te laten repareren of vervangen.
Het noodwiel (thuiskomertje)
Het thuiskomertje is een tijdelijk noodwiel, smaller en lichter dan een standaardwiel.
Ontworpen om minder ruimte in de kofferbak in te nemen, maakt het rijden na een lek mogelijk. Dat kan echter alleen over een korte afstand en met beperkte snelheid. De snelheid is doorgaans beperkt tot maximaal 80 km/u. Het doel is om u een rit naar een garage te laten maken om de beschadigde band te repareren of te vervangen.
Reparatieset
Een reparatieset is een compact hulpmiddel waarmee u een lek tijdelijk kunt dichten zonder het wiel te vervangen. De set bestaat vaak uit een afdichtmiddel en een compressor. Dit systeem dicht de perforatie en pompt de band weer op, zodat u uw weg kunt vervolgen.
Let op: de reparatieset is een tijdelijke oplossing. Hij is bedoeld voor een korte afstand. Daarna moet de beschadigde band worden gerepareerd of vervangen.
Bandenreparatiespray
Bandenreparatiespray is een noodoplossing die vooral geschikt is voor kleine perforaties of lichte lekkages in de band. U brengt het product via het ventiel rechtstreeks in de band aan. De vloeistof dicht de perforatie tijdelijk, terwijl het gas de band gedeeltelijk oppompt, zodat u direct weer kunt rijden.
Deze oplossing is praktisch en snel, maar blijft voorlopig. Ze is bedoeld voor slechts enkele tientallen kilometers, tot u een professional bereikt om de beschadigde band te laten repareren of vervangen.
Runflatbanden
Een runflatband is een band die is ontworpen om te blijven rijden bij drukverlies of een lek. Met versterkte zijwanden kan hij het gewicht van het voertuig zonder lucht dragen. Hierdoor kunt u 50 tot 80 km rijden met een beperkte snelheid. Dit systeem biedt extra veiligheid en voorkomt dat u direct langs de weg moet stoppen om een wiel te wisselen.
Is een reservewiel verplicht in uw voertuig in Europa?
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is een reservewiel in de meeste Europese landen niet verplicht. De wet schrijft geen reservewiel voor (maar de bestuurder moet een geschikte oplossing hebben om een lek te kunnen verhelpen).
Kunt u rijden met een reservewiel?
Ja. Een compleet wiel kan normaal worden gebruikt. Een thuiskomertje daarentegen is alleen geschikt voor korte ritten en met beperkte snelheid.
Slijt een reservewiel in de kofferbak?
Nee, een reservewiel dat in de kofferbak ligt, slijt niet in de zin van loopvlakslijtage, zolang het niet wordt gebruikt.
Wel verouderen sommige onderdelen in de tijd, zelfs zonder te rijden: