Zoeken op afmeting

Het loopvlak: de risico's van een onjuiste bandenspanning

Lijken uw banden uitstekend en stevig op het asfalt verankerd te zijn, terwijl het contact van de banden met de grond maar heel klein is...? Het is belangrijk op de hoogte te zijn van de veiligheidsvoorschriften om onnodige gevaarlijke situaties te voorkomen.

Ook in optimale omstandigheden is de contactoppervlakte van de band gelimiteerd. U dient daarom regelmatig de bandenspanning de controleren. Een verkeerde bandenspanning kan de contactoppervlakte van de band radicaal wijzigen, zoals u hieronder kunt zien:

Omdat schijn kan bedriegen, dient de spanning regelmatig gecontroleerd te worden.


Een ander aandachtspunt is de wielvlucht. Zoals wordt uitgelegd in onze handleiding; hoe groter de wielvlucht, hoe minder de band in contact is met de weg. Dit wordt geïllustreerd in het volgende schema:


Een grote wielvlucht betekent een betere beheersing van uw voertuig in bochten. Daarintegen wordt de contactoppervlakte van de band drastisch verkleind!

Al deze kleine aanpassingen kunnen een aanmerkelijke invloed hebben op de besturing van uw voertuig.

De contactoppervlakte dient constant gecontroleerd te worden om de kans op aquaplaning te verkleinen. De kans op aquaplaning is afhankelijk van de contactoppervlakte en van de groeven in het loopvlak.

Verhouding hoogte/contactoppervlak

Zoals u hieronder kunt zien, varieert de vorm van het contactoppervlak in verhouding tot de hoogte van de band, die ofwel groter (65, schema links) ofwel kleiner is (35 schema rechts).


LiveChat
Whatsapp Messenger