Zoeken op afmeting

Bandenslijtage

1. Wettelijk toegestane diepte van groeven en slijtage-indicator

De Europese wetgeving geeft aan dat een minimale diepte van de groeven in de band verplicht is voor een efficiente afvoer van het water. Deze minimale diepte kan per land variëren, maar is over het algemeen vastgesteld op 6,6mm.

De meeste banden beschikken over slijtage-indicatoren in de groeven van het loopvlak, die aangeven wanneer het tijd is om de banden te vervangen.

slijtage-indicator

Er bestaan ook andere systemen voor het meten van bandenslijtage:

  • Een digitale slijtage-indicator, waarbij in het loopvlak verschillende cijfers gegraveerd zijn die stuk voor stuk uitgewist worden door slijtage.
  • Kleurverwisseling. De onderste laag wordt neon oranje wanneer de band versleten is.
  • Bandenslijtage meter (de meter kunt u in alle autocentra vinden)

2. Bandenslijtage: de oorzaak vinden

Het is belangrijk om de eventuele oorzaak te vinden van onregelmatige slijtage van het loopvlak. De slijtage is vaak gerelateerd aan een slechte spanning (te lage of te hoge spanning), maar andere factoren (mechanisch probleem - uitlijning, geometrie, ophanging, transmissie) kunnen ook de oorzaak zijn van vroegtijdige slijtage.

Slijtage problemenOorzaken
De schouders (uiteinden van het loopvlak) slijten sneller af dan het midden van het loopvlak.

schouder van loopvlak
Lage bandenspanning
De banden zijn al een lange tijd niet verwisseld
Bochten worden met te veel snelheid genomen
Velgen en banden zijn niet goed afgesteld
Het midden van het loopvlak slijt sneller dan de schouders.

slijtage loopvlak
Hoge bandenspanning
Velgen en banden zijn niet goed afgesteld
De banden zijn al een lange tijd niet verwisseld
Eén kant van de band slijt sneller af dan de andere kant.

onregelmatige bandslijtage
De banden zijn al een lange tijd niet verwisseld
De wielen zijn slecht uitgelijnd, geometrie probleem
Een specifiek gedeelte van de band (of meerdere gedeeltes) slijt abnormaal snel.

abnormale bandslijtage
Slechte staat van de bandophanging
Banden zijn slecht gebalanceerd
Te vaak onverwachts afremmen en optrekken
Lage bandenspanning
Diagonale slijtage

diagonale slijtage
Wiel slecht uitgelijnd, geometrie probleem.
Lage bandenspanning
Banden zijn al lange tijd niet gewisseld
Banden zijn slecht gebalanceerd

3. De voordelen van VAI (Visual Alignment Indicator)

Vroegtijdige bandenslijtage kan gerelateerd zijn aan een uitlijningsfout. De visual alignment indicator (VAI) is een systeem dat uitlijnfouten kan vinden en de slijtage van elke band kan controleren zonder electronisch meetsysteem. De VAI bestaat uit vijf paar rubberen strips, die geplaatst worden op de schouder van de band. Na een paar duizend kilometer gereden te hebben, worden de indicatoren van alle banden met elkaar vergeleken om te controleren of het slijtage niveau hetzelfde is aan beide kanten van de as.

visual alignment indicator vai

Inrijden

Dient een band ingereden te worden?

Ja, het is belangrijk om de band een beetje in te rijden.

Bij de fabricatie wordt er een smeermiddel op de band aangebracht om de band makkelijker uit de mal te kunnen halen. Hierdoor zijn er bij het kopen van een nieuwe band nog altijd deeltjes smeermiddel aanwezig in de band.

De eerste paar honderd kilometer (200km-400km) kunt u het beste rustig rijden.

De besturing van elke band verschilt per merk en per profiel, neemt u dus de tijd om u aan te passen aan uw nieuwe banden.

Vermijd tijdens het inrijden onverwachts te remmen en op te trekken.