Autobanden
Motorbanden
Quad banden
Vrachtwagen banden
Landbouw banden
Stalen velgen
Aluminium velgen
Set band + velg
Sneeuwkettingen
Uitbalanceren
Oppompen
Gereedschap en hulpmiddelen
Reparatie
Accu
Olie
Accessoires
TPMS
Monteren - Fixeren
Additieven
Gids
Levering en montage
Pro
Mijn account
Contact
De onderstaande tabel geeft de juiste bandenspanningen aan voor op het circuit, deze spanningen zijn niet goedgekeurd voor op de normale weg. Als u dus van het circuit af gaat dient u de oorspronkelijke bandenspanning te handhaven.
De spanningen zijn indicatief. De ervaren bestuurder kan de spanning naar zijn voorkeur en binnen de mechanische grenzen aanpassen. De bandenspanning moet per 0.15 bar aangepast worden voor optimale nauwkeurigheid.
Om niet het risico te lopen op ongelijke bandslijtage bij DOT gecertifieerde banden, mag de spanning niet te laag zijn. Een te lage bandenspanning zorgt voor de verschijning van een slijtingscirkel op de schouder van de band. Een juiste spanning minimaliseert de risico's.
Het bestuurdersgedrag is ook één van de balngrijkste factoren voor een geleidelijke slijtage van de banden.
Voertuigtype | Positie | Spanning |
---|---|---|
Voorwielaandrijving | Voor | 2.4 / 3.15 bar |
Achter | 2.1 / 2.8 bar | |
Motor voor/ achterwielaandrijving | Voor | 2.4 / 3.15 bar |
Achter | 2.1 / 2.8 bar | |
Motor achter/ achterwielaandrijving | Voor | 2.4 / 3.15 bar |
Achter | 2.4 / 2.8 bar |
De tabel hieronder geeft aan welke bandwijzigingen en geometrie aanpassingen er nodig zijn voor het rijden op een circuit. Ze zijn in geen geval goedgekeurd voor het rijden op de normale weg. Wanneer u dus van het circuit af gaat dient u de originele afmetingen weer toe te passen.
Aanpassingen | Onderstuur reduceren | Overstuur reduceren |
---|---|---|
Voorbandspanning | Lager | Hoger |
Achterbandspanning | Hoger | Lager |
Voorbandbreedte | Groter | Kleiner |
Achterbandbreedte | Kleiner | Groter |
Wielvlucht voorwiel | Positiever | Negatiever |
Wielvlucht achterwiel | Negatiever | Positiever |
KPI-hoek voorwiel | Grotere inclinatie | Smallere inclinatie |
KPI-hoek achterwiel | Smallere inclinatie | Grotere inclinatie |
Askanteling voorwiel | Versoepelen | Verstevigen |
Askanteling achterwiel | Verstevigen | Versoepelen |
Voorste stabilisatorstang | Versoepelen (verfijnen) | Verstevigen |
Voorste stabilisatorstang | Verstevigen | Versoepelen |
Het wordt aanbevolen om de bandenspanning ongeveer 0.4-0.7 bar te verhogen vergeleken met de spanning op droog wegdek, om de kans op aquaplaning te verminderen.
Ter herinnering: aquaplaning komt voor als het water tussen de band en het wegdek niet goed geëvacueerd wordt. Het water vormt dus een laag tussen de band en het wegdek waardoor u grip verliest.
Door het verhogen van de spanning zet de wang van de band uit terwijl het doorbuigen verminderd wordt.
Het contactvlak tussen de band en het wegdek wordt dus kleiner en smaller. Dit zorgt ervoor dat het profiel van de band dieper is en het het water dus beter geëvacueerd wordt.
Autobanden