De iLine 185/65 R15 88T van Nokian behaalde in Duitsland bij de tests van Auto Test en Auto Bild de hoogste score als zomerband van 2013. De troeven: hij is geschikt voor alle klimaten en behoudt maximale grip bij een hoog rijcomfort voor de bestuurder. Het lage brandstofverbruik en het lage rolgeluid maken van de band een absolute must.
De belangrijkste groeven van de band zijn gladgestreken, wat hem naast zijn elegantie, een groot vermogen geeft om het water op de weg efficiënt af te voeren. De groeven van de ribben die uitmonden in deze glijdende hoofdgroeven verhogen het totale volume van de bandgroeven en helpen de mogelijkheid van aquaplaning tegen te gaan.
Bij Nokian Tyres wordt elke band uitsluitend gemaakt met gezuiverde oliën en worden er op geen enkel moment giftige of kankerverwekkende chemicaliën gebruikt in het productieproces. Als ecologisch leider onder de bandenfabrikanten, is Nokian de pionier in het gebruik van gezuiverde olie met een laag aromatisch gehalte. Desondanks zijn de prestaties op het gebied van veiligheid en met name de grip van de band op nat wegdek uitstekend, ongeacht het seizoen.
De waterafvoer wordt versneld door de groeven die de schouderblokken scheiden, vooral op de plaatsen waar ze smaller worden, wat de efficiëntie van de waterafvoer tussen de band en het wegdek aanzienlijk verbetert.
De band heeft een slijtage-indicator (DSI) waarmee de resterende diepte van de groeven kan worden bepaald. Deze indicator bestaat uit een reeks cijfers in millimeters die op het loopvlak zijn aangebracht. Hoe meer het loopvlak slijt naarmate de kilometers vorderen, hoe meer deze cijfers vervagen. De band heeft een tweede indicator, die informatie geeft over het risico op aquaplaning. Een druppel is geplaatst op het centrale blok op 4 mm van de bodem van de groeven. Wanneer deze druppel wordt gewist door de slijtage van het rubber, dan is het tijd om de banden te vervangen omdat het risico op aquaplaning groot is.
Het Info-gebied op de zijkant van een Nokian-band verhoogt de veiligheid door locatie- en drukindicatoren te tonen. Zo kan men de locatie markeren tijdens de montage bij bandenwissels en de juiste opblaasdruk. Nieuwe informatie kan zelfs in dit gebied worden opgeslagen, namelijk het aandraaimoment van de bouten op de lichtmetalen velgen. De meerderheid van de UHP sportbanden zijn gemonteerd op aluminium velgen waarvoor het aandraaien van de bouten extra aandacht vereist. Dit is een verhoogde veiligheid voor de gebruiker, omdat de bouten met het juiste koppel moeten worden aangedraaid en elke 100 of 200 kilometer opnieuw moeten worden aangedraaid.