De motorband zorgt voor de grip van uw motor op het asfalt. Bij een noodstop, snelle acceleratie of scherpe bocht is zijn gedrag doorslaggevend. Een ongeschikte of versleten band kan de remweg verlengen, slip veroorzaken of uw stabiliteit – en dus uw veiligheid – in gevaar brengen. De band is daarom een cruciale factor om uw motor aan uw rijstijl aan te passen.
Er zijn talloze merken motorbanden, waardoor kiezen soms lastig is. Hier vindt u alle nuttige informatie om de juiste band te selecteren op basis van uw motortype.
Topafmetingen
Verschillen tussen toer- en sportmotorbanden begrijpen
De bestuurder van een toermotor heeft andere verwachtingen wat betreft rijcomfort, contact met het wegdek, hellingshoeken en prestaties bij lage temperaturen dan de bestuurder van een sportmotor.
Banden voor toermotoren
Rijders die voor toerbanden kiezen, zoeken comfort, stabiliteit, duurzaamheid en uitstekende wendbaarheid. Deze banden zijn ontwikkeld voor motorrijders die hun motor regelmatig gebruiken.
Toerbanden worden gemaakt van een hardere rubbersamenstelling waardoor ze langer meegaan. Hun ‘sport touring’-profiel biedt een uitstekend compromis tussen grip, stabiliteit en levensduur.
De groeven van een toerband zijn breed, diep en gelijkmatig verdeeld, waardoor water snel wordt afgevoerd. Dit vermindert het risico op aquaplaning en garandeert goede grip op nat wegdek.
Banden voor sportmotoren
Sportmotorrijders zoeken precisie, snelle opwarming, grip en direct feedback. Met hun uitstekende grip zijn deze banden ontworpen voor een dynamische en technische rijstijl.
Het loopvlak van sportbanden is ontworpen om het contactoppervlak met de weg te maximaliseren en optimale grip te bieden. Het is ronder, wat snelle hellingshoekswissels en meer inspanning in de bocht vergemakkelijkt.
De groeven zijn meestal minder talrijk en dunner dan bij toerbanden. Deze configuratie verhoogt de precisie en responsiviteit, maar vormt ook een zwakte: minder groeven betekent minder waterafvoer, waardoor de prestaties bij slecht weer afnemen.
Sportbanden vs toerbanden
Criterium | Toerbanden | Sportbanden |
---|---|---|
Veelzijdigheid | Geschikt voor alle omstandigheden | Geoptimaliseerd voor droge wegen en bochten |
Grip | Goede grip | Uitstekende grip |
Wendbaarheid | Soepele, stabiele rit | Snel reagerend, betere wendbaarheid in bochten |
Ideaal gebruik | Dagelijkse ritten, lange afstanden | Sportief, dynamisch rijden, scherpe bochten |
Onze beste banden


meer weten
meer weten








meer weten
meer weten


meer weten
meer weten




meer weten
meer weten


meer weten
meer weten


Mag het profiel van de voor- en achterband verschillen?
Het is niet verplicht om voor- en achterband van hetzelfde profiel of merk te monteren. Moet u echter één band vervangen, dan is het aan te raden om voor hetzelfde merk en een vergelijkbaar profiel te kiezen. Zo blijven balans en prestaties van uw motor behouden.
Sommige motorrijders kiezen echter voor een mix, bijvoorbeeld een sportband voor en een toerband achter. Deze combinatie wordt afgeraden, vooral in de stad en op natte wegen. Een sportband moet namelijk een bepaalde temperatuur bereiken om goed te hechten, wat lastig is op korte afstanden bij koud of regenachtig weer.
Wat is de levensduur van een sport- of toerband?
Een motorband gaat doorgaans 5.000 tot 20.000 km mee, afhankelijk van rijstijl, motortype (sport, roadster, trail, custom), bandenspanning, belading en wegdek.
Om de levensduur van uw banden te verlengen: controleer de spanning, meet regelmatig de profieldiepte, vermijd harde acceleraties bij koude banden en stal de motor uit de zon. Zodra het rubber barstjes vertoont of de slijtage ongelijk wordt, vervangt u de banden voor optimale veiligheid, grip en prestaties.
Maakt een sportband echt verschil?
Absoluut! Een sportband met zachtere compound warmt sneller op en biedt maximale grip vanaf de eerste bocht; het scherpere profiel zorgt voor snelle instuurreacties en preciezer remmen, terwijl de versterkte karkasstijfheid de stabiliteit bij hoge snelheid verbetert. Het resultaat: betere grip op droog wegdek, veiligere lijnen op het circuit en kortere reactietijden – perfect voor sportmotoren.
Wat is een touringband?
Een motor-touringband (ook wel langeafstandsband) is ontworpen voor hoog rijcomfort, hoge kilometrage en uitgebalanceerde grip in alle weersomstandigheden. Het stijve karkas stabiliseert een beladen motor, terwijl de dual-compound samenstelling een slijtvaste centrale strook combineert met zachtere schouders voor maximale grip in bochten. Ideaal voor roadtrips, GT-motoren en allroad-toerrijders: een touringband biedt veiligheid, tractie en gemoedsrust op snelwegen én bochtige wegen, zelfs in de regen.