Autobanden
Motorbanden
Quad banden
Vrachtwagen banden
Landbouw banden
Stalen velgen
Aluminium velgen
Set band + velg
Sneeuwkettingen
Uitbalanceren
Oppompen
Gereedschap en hulpmiddelen
Reparatie
Accu
Olie
Accessoires
TPMS
Monteren - Fixeren
Additieven
Gids
Levering en montage
Pro
Mijn account
Contact
Wat is een koordlaag van een band?
Om de weerstand van de band te verbeteren, is de structuur van de band van groot belang. De koordlagen zijn laagjes textiel (kevlar, nylon, polyester) die het karkas van de band vormen en radiaal van hiel naar hiel lopen. Ze worden op strategische plekken in de band geplaatst.
Sommige banden hebben koordlagen die diagonaal gekruist op elkaar liggen. Dit is het kenmerk dat de diagonale structuur (koordlagen met hoeken van 55 graden) van de radiale structuur (koordlagen met hoeken van 45 graden) onderscheidt.
Tegenwoording zijn er veel minder banden met een diagonale structuur dan banden met een radiale structuur, behalve voor enkele specifieke gevallen.
Dankzij de technologische vooruitgang en de uitvinding van synthetische vezels zijn de gebruikte materialen voor koordlagen goed ontwikkeld.
De lastindex/aantal koordlagen, genoteerd op de wang van de band, geeft aan wat het maximum gewicht is dat de band kan dragen met de aanbevolen spanning voor de band.
De lastindexen van personenauto's hebben cijfers, terwijl de lastindexen van bedrijfsvoertuigen op alfabetische volgorde geklasseerd zijn (de letters in de buurt van Z geven aan dat de band heel sterk is en dus meer spanning en gewicht aankan).
Voordat de lastindex bestond, werd de weerstand van de band gemeten aan de hand van een koordlaag index, of het aantal koordlagen in de band. Hoe groter het aantal koordlagen, des te steviger was het karkas van de band.
Tegenwoordig geeft de lastindex niet het preciese aantal koordlagen aan, maar de weerstand die gelijk is aan de voormalige diagonale koordlagen.
De meeste personenautobanden hebben maar één of twee koordlagen. Bedrijfsautobanden met een constructievoertuigindex (10, 12 of 14 koordlagen) hebben vaak maar twee of drie koordlagen of een ijzeren laag.
Omdat, over het algemeen, personenautobanden een standaard gewicht dragen staat er soms geen lastindex op de wang van de band, of alleen de letters SL (standard load).
Europees correspondentiesysteem voor lastindex en maximale druk/ personenauto | ||
---|---|---|
Lastindex | Symbool | Maximale spanning |
Standaard gewicht | SL | 2.45 bars |
Extra gewicht | XL | 2.8 bars |
Europees correspondentiesysteem voor lastindex en maximale druk/ bedrijfsvoertuig | ||
---|---|---|
Lastindex | Koordlaagindex | Maximale spanning |
B | 4 | 2.45 bar |
C | 6 | 3.35 bar |
D | 8 | 4.35 bar |
E | 10 | 5.30 bar |
F | 12 | 6.30 bar |
Landbouw banden