De voornaamste types aluminium velgen

Als u uw velgen wilt vervangen, omdat ze beschadigd zijn, of om een nieuw design te kiezen, dient u met meerdere dingen rekening te houden:

Welke velgtypes bestaan er?

Velgen zijn producten waar de esthetiek vaak van geprezen wordt maar waar de kenmerken vaak onbekend van zijn. Allereerst de samenstelling van de velg: het woord velg verwijst naar verschillende objecten. Velgen kunnen op meerdere manieren voorkomen: uit één stuk gemaakt, de monoblock velgen (deze komen het meest voor), of bestaan uit meerdere delen, de meerdelige velgen : het centrale gedeelte, de velgrand en de velgwang.

De meerdelige velg bestaat dus uit 2 of 3 delen die aan elkaar gelast worden om één velg te vormen.


De meerdelige velgen worden op verschillende manieren gefabriceerd. Het centrale gedeelte kan gesmeden of gegoten worden. De velgrand wordt vaak geproduceerd uit een aluminium disk, maar kan ook uit magnesium bestaan.

De meerdelige velgen worden voor verschillende doelen op maat geproduceerd. Ze zijn oorspronkelijk ontworpen voor competitie auto's, en zijn langzaam populair geworden bij tuning liefhebbers.

De meerdelige velgen kunt u vinden onder de luxe merken. Ze beschikken over een hoger aanpassingsvermogen, en zijn geschikt voor auto's met minder voorkomende afmetingen, en voor tuning auto's. In het geval van schade bij een ongeluk, is het mogelijk om alleen het beschadigde gedeelte van de velg te vervangen.

Wat zijn de fabricatieprocessen voor velgen?

Voor monoblock velgen

Bij het afgieten van de velgen wordt vloeibaar aluminium in een speciale mal gegoten. Meerdere methodes zijn mogelijk voor dit proces, wat simpel lijkt, maar in praktijk een grote bekwaamheid vergt.

Gieten met zwaartekracht.

Het gieten met zwaartekracht is de simpelste manier om een velg te produceren. De zwaartekracht zorgt ervoor dat de mal zich via de onderkant opvult.

Het gieten met zwaartekracht heeft als voordeel dat het goedkoop is. Als het design voor u belangrijker is dan het gewicht is dit ook een goede keuze.

De dichtheid van het aluminium is niet zo hoog als bij andere productiemethodes, aangezien het proces gebaseerd is op zwaartekracht.

Over het algemeen zijn deze velgen zwaarder om aan de eisen van de weerstand te voldoen.

Onder lage druk gieten.

Bij het gieten onder lage druk wordt het aluminium sneller in de mal gegoten dan bij het gieten met zwaartekracht. De mechanische kenmerken van het metaal worden verbeterd dankzij een hogere dichtheid.

De productiekosten zijn iets hoger dan bij het gieten met zwaartekracht. Voor lichtmetalen velgen is dit echter de favoriete productiemethode.

Sommige fabrikanten gebruiken een hogere druk om het gewicht van de velg te verkleinen et de struktuur te versterken, met als gevolg hogere productiekosten.

Het onder lage druk gieten is vaak de eerste keus productiemethode, omdat de velg de juiste balans tussen gewicht en weerstand biedt.

High Light Technology (HLT).

Deze hoge kwaliteit productiemethode wordt uitgevoerd op basis van het onder lage druk gieten. Een speciale machine start vervolgens de rotatie van de gietmal en verwarmt tegelijkertijd de buitenkant van de mal terwijl de geleidingsrollen druk uitvoeren op de velgrand en deze uitrekken.

Samengevoegd zorgen de hitte, de druk en de rotatie voor een velg van dezelfde weerstand als een gesmeden velg, voor een lagere productieprijs.

O.Z gebruikt deze productietechnologie al een lange tijd om Formule 1 velgen te produceren.

De vervangingsvelg Formule HLT is één van de beste voorbeelden voor het gebruik van deze technologie.

HLT wordt exclusief gebruikt door O.Z en de fabrikant verzwijgt het geheim van deze kwaliteitstechnologie.

Alle fabrikanten streven uiteraard naar de beste kwaliteit voor hun aluminium gegoten velgen, tegen de laagste kosten.

Gesmeden velgen

Een luxeproduct onder de velgen.

Het smeden bestaat uit het vormgeven van de velg uit een aluminium blok, onder een extreem hoge druk.

Het eindproduct is zo dicht en bestendig dat de gesmeden velg heel licht is.

Dit komt doordat de mechanische en fysieke eigenschappen van de sterkte van een gesmeden velg gelijkmatig worden verdeeld.

De productiekosten van een gesmeden velg, met name door het gereedschap en de uitwerking, maken van de gesmeden velg een luxeproduct.

De meerdelige velg

Zoals eerder vermeld, zijn de productieprocessen van de meerdelige velg hetzelfde als die van de monoblock velg, alleen worden de gedeeltes los van elkaar geproduceerd.

Dit zorgt voor talrijke combinaties van processen en materieel. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een velg te maken waarvan het centrale gedeelte uit magnesium gegoten is, met een aluminium gesmeden velgrand...


LiveChat
Whatsapp Messenger